четвер, 2 березня 2017 р.

ВИДЕО.Crew Dragon: Чим є корабель SpaceX, на якому космічні туристи можуть вирушити до Місяця

Crew Dragon: Чим є корабель SpaceX, на якому космічні туристи можуть вирушити до Місяця


Crew Dragon: Чим є корабель SpaceX, на якому космічні туристи можуть вирушити до Місяця
Проти ночі на 28 лютого засновник SpaceX Ілон Маск оголосив, що 2018 року його компанія відправить до Місяця корабель з двома космічними туристами. Це дуже серйозна заява, враховуючи, що за всю історію космічних досліджень людина досягала Місяця тільки в рамках програми «Аполлон», реалізованої NASA. До того ж, приватні компанії поки зовсім не здійснювали пілотованих польотів у космос. Це SpaceX планує на 2018 рік, коли корабель Crew Dragon (Dragon V2) повинен зробити перший тестовий, а потім і комерційний політ до МКС. Чим є космічний корабель приватної компанії, на якому туристи зможуть досягти Місяця?
Космос – це складно. В історії людства тільки три держави змогли розробити технології, які згодом доставили людей в космос. Пілотовані місії здійснювалися Радянським Союзом (РФ), США і Китаєм. У 2011 році відбувся останній політ американського космічного шаттла, і країна на час втратила власну можливість доставки людей в космос. Відтоді NASA залежить від російських, або скоріше ще радянських кораблів «Союз».
Щоб змінити це, в 2010 році стартувала програма Commercial Crew Program, яка фінансується з бюджету США і адмініструється NASA. На різних стадіях в ній брали участь такі компанії, як Blue Origin Джефа Безоса, Paragon Space Development Corporation, Sierra Nevada Corporation, United Launch Alliance, Boeing і SpaceX. Дві останні компанії в 2014 році уклали з NASA контракти на $4,2 і $2,6 млрд відповідно. Згідно з їх умовами, компаніям гарантувалася мінімум одна тестова місія з екіпажем і від двох до шести штатних пілотованих місій на МКС.
В рамках Commercial Crew Program компанія Ілона Маска повинна була отримати від NASA $515 млн на розробку всіх необхідних технологій для пілотованого польоту. Але внесок самої компанії Crew Dragon теж не малий. Влітку 2014 року президент компанії Гвінн Шотвелл заявляла, що на розробку капсули і ракети-носія Falcon 9 SpaceX на той момент витратила понад $450 млн.
Як приручити дракона
Вперше про створення корабля, здатного транспортувати людей, Ілон Маск заявив ще в 2006 році. Тоді він повідомив, що SpaceX «побудувала прототип пілотованої капсули, яка включає ретельно протестовану 30-денну систему підтримки життєзабезпечення». У 2010 році вперше були публічно представлені концепти дизайну корабля. Тоді ж підприємець заявив, що на його розробку разом з ракетою-носієм Falcon 9, який доставить корабель на орбіту, піде від $800 млн до $1 млрд.
Перші концепції вже передбачали одну з головних відмінних рис Crew Dragon від вже існуючих пілотованих кораблів. Розробка SpaceX повинна була включати нову систему аварійного порятунку (САП), яка в разі аварії ракети-носія відокремила б від неї пілотований модуль і врятувала екіпаж.
На російських «Союзах» і китайських «Шеньчжоу» така система реалізована за тяговою схемою – на верхівці капсули розташована штанга з двигунами, яка відстрілюється після спрацьовування системи. У кораблі SpaceX ж САП працює за штовхальною схемою – двигуни розташовані з боків самої капсули. Такий підхід має кілька переваг. Оскільки їй не треба відділятися від корабля, вона може спрацьовувати в будь-який момент набору висоти аж до виходу на орбіту. САП, як і сам Crew Dragon, також розраховані на багаторазове використання.

Тест САС Dragon V2 в травні 2014 року
Зазвичай пілотовані кораблі для посадки на Землю використовують систему парашутів, але вбудовані в капсулу SpaceX двигуни дозволяють здійснювати і вертикальну посадку на тверду поверхню. Так само, як це вже вісім разів робив перший ступінь ракети Falcon 9. Використання реактивної посадки в перспективі дозволить Crew Dragon опускатися на поверхні Марса чи іншої планети, де через відсутність щільної атмосфери парашутна система не може забезпечити достатнього гальмування. Хоча остання в кораблі SpaceX також є, що забезпечує додаткову безпеку приземлення.
Вертикальна посадка корабля компанії, яку планується використовувати більшу частину часу, є одним з ключових моментів для багаторазового використання Crew Dragon. За задумом SpaceX, корабель можна буде використовувати близько 10 разів, перш ніж будуть потрібні будь-які відновлювальні роботи. Надалі Маск планує довести цю цифру до 100. Багаторазовий підхід є одним з ключових факторів зниження вартості, але Crew Dragon і так за планом буде значно дешевшою за аналоги.
Як стверджував після презентації Dragon V2 в травні 2014 року засновник SpaceX, місце для одного астронавта в семимісцевому кораблі буде обходиться NASA в близько $20 млн. Весь старт Falcon 9 – в $160 млн. «Це оцінка при невеликій кількості польотів. Якщо частота польотів буде високою, цифра може опуститися нижче $10 млн», – говорив Маск. При цьому, за його ж словами, вартість одного місця в «Союзі» для американського астронавта становила на 2014 рік близько $76 млн. Вміщує російський корабель тільки трьох людей.
У вересні того ж року SpaceX опублікувала відео з планованим інтер’єром Crew Dragon. Це ще одна важлива відмінність нової розробки від інших, експлуатованих зараз кораблів. Зміни в дизайні «нутрощів» Dragon V2 виглядають ще більш істотно, ніж зовнішній вигляд приладової панелі Tesla Model S в порівнянні з автомобілями 1990-х. «Ми націлені на дуже чистий, дуже простий дизайн», – говорив Маск під час представлення Dragon V2 в 2014 році. Для порівняння, ось як виглядає кабіна корабля «Союз ТМА-М», який почав літати до МКС в 2010 році.

Астронавт Скотт Келлі всередині симулятора «Союзу» в 2015 році. Фото: NASA
У Crew Dragon також є низка інших технічних переваг над першим поколінням корабля і розробками інших країн і компаній. Так, капсула SpaceX зможе повністю автономно стикуватися з МКС, хоча ручне управління також є. Новий корабель буде захищений третім поколінням теплового щита PICA-X – вдосконаленої інженерами компанії розробки NASA. В цілому, в SpaceX так представляють політ Crew Dragon до МКС:
Корабель компанії Ілона Маска виглядає багатообіцяюче, але йому ще належить зробити свій перший повноцінний тестовий політ. Його терміни неодноразово зсувалися, починаючи з 2015 року. При цьому винні у цьому були навіть не дуже амбітні цілі засновника SpaceX, а недофінансування Commercial Crew Program конгресом США. Через нього перші старти були зсунуті на 2017 рік. Потім в силу вступили технічні складності: як SpaceX, так і її конкурент за програмою Boeing, поки що не підготували кораблі і ракети до польотів. Наразі найбільш ранньою датою тестового польоту є листопад 2017 року. Тоді, за планом NASA, SpaceX відправить до МКС безпілотний Crew Dragon. Тестові місії з астронавтами на борту були зсунуті на 2018 рік. Маск повинен відправити команду до МКС в травні наступного року, а Boeing – не раніше серпня. Втім, висока ймовірність, що і ці дати будуть відкладені аж до 2019 року.
Звичайно, SpaceX не відправить на Crew Dragon двох космічних туристів в подорож навколо Місяця, не виконавши перед цим зобов’язання перед NASA. Тому і ця заява компанії досить хитка. Але Маск все ж планує здійснити тестовий політ до МКС з астронавтами на борту на початку 2018 року і потім перейти до комерційних контрактів з NASA до кінця того ж року.
Першим маркером того, чи вдасться здійснити SpaceX ці плани, стане пуск ракети-носія важкого класу Falcon Heavy. Він вже неодноразово переносився і повинен відбутися влітку цього року. Якщо він пройде успішно, то у людства буде надія повернутися в глибокий космос вже в 2018 році. Майже через 50 років після останнього польоту «Аполлона».
Павло Красномовець